Sunday 29 June 2014

ادامه اوماغ


در پست قبلی درباره برنامه فرهنگی اوماغ یا خوشی تصویری ارایه دادم
در ادامه
یکی از قسمت های جالب برنامه محاوره عاشقانه دو نامزد جوان بود که چندی را دور از هم بوده اند و اینک به وصال هم رسیده اند تمام محاوره در قالب دوبیتی... های عاشقانه هزارگی بود در این بین دو دختر خانم جوان که دوستان آن دخترک بود شاهد این گفتگوها می باشند.
اگرچه در فرهنگ عامیانه هزارگی دو عاشق در فراق همدیگر اشعار زیادی می سرایند اما اجرای این برنامه توسط هنرمندان دختر و پسر جوان یکی از نوآوری های بسیار ارزنده این برنامه بود که با توجه به موانع فرهنگی موجود در جامعه هزارگی گامی مثبت و موفق می توان ارزیابی کرد.
عکس زیر از آن صحنه می باشد که از صفحه خانم فرخنده اکبر طوفان یکی از دست اندرکاران این برنامه برداشته شده.

اجرای موسیقی زنده توسط سه هنرمند بترتیب خداداد همراز، علی امید و تقی خان هزاره پایان بخش این مراسم بود که با آهنگ های شاد و مست افغانی و هزارگی مجلس را حسابی به شور و هیجان آورد طوری که تعداد زیادی از جوانان حاضر خودجوش به رقص درآمدند.
و متاسفانه مشکلات فرهنگی جامعه هزاره که رقص یا دنس را برای زنان یا دختران در چنین محافلی ضد ارزش می داند باعث شد علی رغم تشویش گردانندگان استرالیا...یی مجلس هیچ دختر خانمی حاضر به رقص نشد و در انتها چند تن از زنان مدعو استرالیایی در میان انبوه جوانان با آهنگ های افغانی دنس کردند و دختر خانم ها و خانم ها تماشاچی برنامه بودند.

راجع به دنس کافی است بدانید طبق توصیه های متخصصین و روانپزشک ها دنس یکی از بهترین فعالیت های مسکن استرس و فشارهای روانی می باشد بر طبق این نظریه بدن انسان در طی فعالیت های روزانه مقدار زیادی سم ترشح می کند که دنس یا رقص می تواند این سموم را از بدن خارج کند. برای آزاد کردن استرس و سموم بدن دنس را باید انجام داد. و در جامعه مهاجرین افغان یا هزاره استرالیا که مهاجرین بدلایل زیاد با مشکلات عدیده ای روزانه روبرو هستند اجرای برنامه های شاد و مفرح که ساعاتی افسردگی و استرس را کاهش دهد فکر می کنم یکی از اولویت ها و مسولیت های هنرمندان جامعه می باشد.

پیاده روی روزانه، خواندن کتابی مورد علاقه، گوش کردن به موسیقی آرام و مورد علاقه در مکانی آرام و طبیعی و تماشای فیلم های مورد علاقه از فعالیت های دیگری است که سبب کاهش استرس می گردد.
 

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete